کشف خرمای بم امروز در جوراب سرباز فلسطینی که موجب کسری خدمتش شد

نخل خرمای بم امروز می تواند تا 40 تا 50 سال میوه تولید کند. در باغ خرما، بیشتر کارها در داخل طوقه نخل انجام می شود.

ارتفاع نخل های خرما به 75 فوت می رسد، بنابراین این اقدامات می تواند بسیار خطرناک باشد.

در ایالات متحده، کوهنوردی هنوز روشی است که برای انجام این تمرین‌ها استفاده می‌شود و توسط کارگران شجاعی انجام می‌شود که با محبت پالمروس نامیده می‌شوند.

با این حال، بالابرهای مکانیکی در حال حاضر در بسیاری از باغات نیز استفاده می شوند.نخل خرما دوپایه است، یعنی درختان ماده و نر جدا هستند.

بنابراین، هر دو در یک باغ برای گرده افشانی و تشکیل میوه مورد نیاز هستند. نخل خرما به طور طبیعی توسط باد گرده افشانی می شود، اما در عملیات تجاری گرده گرده اغلب جمع آوری می شود و گرده افشانی مصنوعی انجام می شود ایران اولین یا دومین تولیدکننده خرما در جهان است.

ایران حدود 900 هزار تن خرما تولید می کند که حدود 14 درصد از تولید جهانی را تشکیل می دهد. 214000 هکتار نخل زیر کشت و 185000 هکتار سطح برداشت دارد که حدود 17 درصد سطح برداشت خرمای جهان است.

فرصت مناسبی برای تجارت و صادرات این کالا وجود دارد. با توجه به محدودیت‌های فرآیند بازاریابی و عدم دسترسی به بازارهای جهانی، تنها حدود 12 درصد از خرمای تولیدی ایران طی سال‌های 1381 تا 1381 صادر شده و مقادیر زیادی نیز در داخل کشور مصرف می‌شود.

کشورهای آسیای مرکزی، خلیج فارس، اروپا، آسیای شرقی و آمریکای شمالی از جمله خریداران خرمای ایران هستند.

ایران برای حمایت و تقویت موقعیت صادراتی غیرنفتی خود در بازارهای جهانی باید برنامه های اقتصادی خود را برای کاهش چالش های داخلی و خارجی جهانی شدن آزاد کند و از تغییرات اقتصادی جهانی استفاده کند.

در این مقاله، ارقام قابل کشت و صادرات خرما در ایران و رقبا مورد بررسی قرار گرفته و چالش‌های اصلی بازاریابی و فرآیند صادرات خرما مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. پیشنهاداتی برای رفع چالش ها ارائه شده است.